Aprovechando la escala en Madrid de la gira que Steven Wilson está realizando por Europa, el pasado 16 de septiembre pudimos hablar con el gurú británico en una entrevista muy interesante, donde nos dio alguna que otra primicia. Steven respondió a las preguntas de Toni Marchante en un ambiente agradable, distendido, dando un repaso a su gira, su música, sus proyectos y nos habló sobre su futuro. Susana Manzanares se encargó de inmortalizar el momento y también queríamos agradecer la colaboración de Guillermo Conde en la trascripción del inglés desde el audio al papel. Esto es lo que aconteció…

Toni Marchante
Fotos entrevista: Susana Manzanares

 

Hola Steven , cómo estás?

Bien, Gracias!

Anoche iniciaste la nueva gira "Hand.Cannot.Erase" Tour por Europa en Lisboa. ¿Cómo fue la experiencia?

Fue maravilloso. Ya sabes, siempre se está un poco nervioso en el primer show, volviendo a coger el ritmo, pero fue un público maravilloso, tuvimos un gran espectáculo. Fue realmente divertido. Estamos deseando que llegue esta noche.

En esta gira los conciertos son con el formato "Una noche con …". ¿Qué podremos ver esta tarde?

Sí. Es una experiencia muy visual. Son tan importantes las proyecciones como la música. No son sólo cinco chicos paseando por el escenario y tocando instrumentos, es una experiencia muy inmersiva, centrada bastante en los sonidos, podrás escuchar los sonidos encima o en frente de ti, veréis una gran cantidad de proyecciones, el trabajo visual consiste en ilustrar el tema o la historia detrás de las canciones. Así que, me gusta pensar que va a ser una muy espectacular e inolvidable noche.

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En todas tus actuaciones en directo no sólo cuidas la música, tienes además elementos de producción, multimedia, etc … .¿Hasta qué punto son estos temas importantes para ti?

Los considero muy importantes, porque crecí tan interesado en el cine y la literatura como lo hice en la música. Cuando yo estaba descubriendo la música, como un niño de 14 años o lo que sea, también estaba descubriendo la literatura y estaba descubriendo el cine. Así que para mí las tres cosas siempre estaban conectados en mi mente. Así que no podía hacer solo música, me gustaría hacer música y ver las imágenes en mi cabeza y pensando en ello en términos de una novela o una película. Y cada vez que hago un disco creo que el disco es comparable, a la escritura de un libro o hacer una película. No son tan sólo diez canciones de tres minutos, tienen una continuidad, tiene un flujo, un sentido del viaje. Lo mismo que ver una película o leer un libro, poco a poco se desarrolla la historia. Siempre sentí que la música podía contener la misma complejidad de emociones e ideas.

Tú has cogido la esencia del rock progresivo de los 70 y la has traído al siglo XXI. Has rescatado los sonidos emblemáticos e instrumentos de los años 70, por ejemplo, recuerdo que en tu pasado concierto en Madrid explicaste lo que era el mellotrón a las nuevas generaciones. Esos sonidos e instrumentos los has combinado con las nuevas tecnologías. Todo esto junto con tu creatividad provoca resultados espectaculares. Además, cada uno de tus discos es diferente. ¿Cómo haces para tener esa capacidad creativa y tener ideas ilimitadas? ¡Es asombroso!

Creo que la respuesta es sencilla, escuchar otra música, seguir viendo películas, seguir leyendo libros, seguir viajando, seguir conociendo gente, seguir teniendo experiencias. Seguir manteniendo curiosidad sobre el mundo. Ahora, la cosa es, para retomar lo que has dicho, tienes razón, en cuanto a que mi música viene del tradicional rock conceptual de los años 70. Pero yo crecí en los años 80 y toda la música que amé mientras crecía era música de los 80, no el rock progresivo de los 70. Quiero decir, yo crecí con bandas como The Cure, Tears for Fears, Thompson Twins, Talk Talk y esa es mi música también.

Creo que cuando escuchas mi nuevo álbum “Hand.Cannot.Erase” la audiencia, principalmente audiencia de rock, escuchará todos los elementos de rock, pero tal vez de lo que no se dan cuenta es de que a menudo hay una influencia de la música electrónica, la música industrial, el pop de los 80, toda esa música está allí también. Y me gusta pensar que eso es lo que le da a la música un carácter único, no está tratando de ser un clásico de los 70, tal vez este álbum (Steven nos señala el disco "The Raven That refused to sing”) es un clásico álbum progresivo, pero esto fue una excepción en realidad. Todos mis otros discos realmente tienen una tradición mucho más amplia de estilos musicales y diferentes experiencias. Hay mucho de mí. Este personaje es el 50% de mi vida y mi autografía. Así, poniendo mucho de mi propia experiencia en este personaje.

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Después de este Tour Europeo en septiembre, tendrás en enero y febrero de 2016 la segunda parte de este Tour Europeo, terminando en Moscú. ¿Cuál es tu idea después de esto? ¿Trabajar en un nuevo disco? o ¿trabajar en el DVD? Tu próximo concierto en el Royal Albert Hall en Londres, creo que es un muy interesante lugar para grabar un DVD…

No, no. Vamos a filmar el show en algún momento, pero no vamos a hacerlo en el Royal Albert Hall. Demasiada presión, suficiente presión en mi ciudad natal. No. En realidad no lo hemos anunciado todavía, pero la gira durará hasta junio. Hasta el momento hemos anunciado conciertos hasta finales de febrero, pero hay espectáculos en marzo, abril, mayo, junio, y luego algunos festivales probablemente el próximo verano. Estoy empezando a pensar ahora en el próximo proyecto. Una cosa que sucederá pronto es que tengo unos 4 o 5 canciones que son sobras de las sesiones de “Hand.Cannot.Erase”. Siempre escribo más canciones de lo que necesito. Así que tengo 4 o 5 canciones que quedan por descubrir de las que estoy muy orgulloso. Podemos hacer un EP o un mini álbum o algo, lo que podría ser como un compañero de “Hand.Cannot.Erase”, y que vamos a sacar en enero, justo antes de la gira, así que habrá nueva música para escuchar.

Nos gustarías saber acerca de otros proyectos. Pero por favor no dejes nunca tu carrera en solitario…

No, no. No lo haré.

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La cuestión de costumbre, Porcupine Tree. En este momento Porcupine Tree está parado porque estás concentrado en tu carrera en solitario…

Supongo que veo mi carrera en solitario como la continuación de Porcupine Tree. En Porcupine Tree, yo estaba muy en el control de la música, yo cantaba, yo tocaba la guitarra… lo que quiero es más libertad. Quiero tocar con diferentes músicos. Quiero explorar algunos diferentes estilos musicales. Así que para mí, mi carrera en solitario ha tomado el lugar de Porcupine Tree . Así que habrá muy pocas, creo que no habría muchas razones para volver por mi parte. Pero no estoy dejándolo fuera, tal vez un día haremos otro disco. Pero creo que tendrá que ser un proyecto paralelo a lo que hoy es lo principal, mi proyecto en solitario. El proyecto en solitario es mi objetivo principal.

Acerca de Blackfield. Me enteré de que es posible algún trabajo con Alan Parson…

Aviv está haciendo un disco con Alan Parson, yo estaba un poco en espera de Blackfield porque estaba demasiado ocupado. Estoy ayudando, tocando algunas guitarras, cuando estoy disponible voy y toco. Pero esos dos chicos están haciendo el disco, y las pistas son fenomenales.

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Perfecto, y qué hay sobre un segundo álbum con Mikael Akerfeldt, Storm Corrosion, ¿es posible que lo tengamos?

Es posible, es posible. Ambos estamos muy orgullosos del primer disco. No hemos hecho planes todavía, porque Mikael está muy ocupado. Pero voy a ser muy optimista de que en algún momento vamos a reunirnos y tratar de hacer algo más juntos. Tal vez sea algo completamente diferente, ya sabes. Storm Corrosion era rock progresivo y el siguiente a lo mejor es un disco de death metal. Yo no lo creo, pero ya sabes, quiero decir que todo es posible.

El último álbum de Mikael con Opeth es un muy progresivo….

Sí, todo es posible cuando nos juntamos.

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Otras actividades son las remezclas icónicas. Has remezclados a Yes, Jetrho Tull … me parece que eran discos que escuchaste cuando eras niño y hoy con tu conocimiento le quieres dar el sonido que piensas deberían tener….

Bueno, no trato de cambiar el sonido. Creo que para mí es sólo … bueno, la razón principal para crear remezclas es crear el sonido envolvente, porque estos discos no se mezclaron con sonido envolvente antes. Las remezclas de serie es casi como un … accesorio a eso. Trato de ser muy fiel, pero creo que hay una claridad tal, que podemos conseguir con la tecnología moderna que la música brille un poco más. Mi reflexión fue siempre que realmente no quiero enredar con la memoria de la gente que sabe. Porque yo tengo esa conexión con esos registros también, crecí con esos registros. Así que no estoy buscando cambiar o mejorar. Pero a veces se puede conseguir un poco de claridad que a algunas personas no les gusta, dicen que es demasiado clara, ya sabes, me gusta que cuando era más turbia. Lo entiendo también, ya sabes. Es principalmente concerniente al 5.1.

Ok, Y ¿A quién te gustaría remezclar?

Kate Bush! Es totalmente la número uno. Ella está en la parte superior de mi lista de personas que realmente quiero.

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¿Cuál es la próxima remezcla progresiva que tienes en mente? Oí hablar de “Fragile” de Yes…

Realmente no hago progresivo….”Fragile” de Yes, “XTC” de Orange and Lemons, “Octopus” de Gentle Giant es un clásico del progresivo.. Jethro Tull, estamos trabajando a través del catálogo con el álbum de 1976 " “To old to rock and roll to young to die” y el próximo será "Sounds from the Woods”. Creo que eso es todo, es suficiente…

Sí un montón de trabajo… ¿Me puedes contar sobre tu nuevo recopilatorio "Transcience"?

Sí. Bueno, fue idea de mi compañía discográfica. Querían hacer una recopilación de grabaciones. Tomé tanto tiempo para hacerlo, que era demasiado tarde para ello. Pero ellos querían hacer una recopilación y sabes que siempre he sido reacio a hacer recopilatorios. Si nos fijamos, quiero decir, he hecho un montón de discos, cincuenta, sesenta, nunca los he contado. La mayoría de los fans tendrán como cinco o seis recopilaciones, pero para mí tienen suficientes recopilaciones, porque no me gusta recopilar mis trabajos y mi primera reacción es: "No, no me gusta las recopilaciones". Pero luego me dijeron : ¿qué pasa si tomamos todas las canciones en un tamaño compacto, canciones accesibles y crear más como una introducción a tu música?. Así que tal vez haya gente que no esté interesada en la larga y complicada música rock conceptual, aunque es una idea interesante, porque estoy muy orgulloso de mis, ya sabes, mis canciones largas.

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Sí, estoy totalmente de acuerdo, es una buena manera de descubrir Steven Wilson.

Steven: ¡Claro!

¿Qué sientes cuando escuchas cosas como: Steven Wilson un "genio contemporáneo", o recibes premios, al igual que los últimos Prog Music Awards. Steven Wilson es la definitiva estrella de culto del rock., definiciones con las que estoy de acuerdo…

Es halagador, escucharlo, por supuesto, es muy halagador. Pienso en la gran parte del tiempo, es casi como que durante todo el tiempo he estado haciendo algo. Quiero decir, durante mucho tiempo, son 25 años. Si haces algo durante todo ese tiempo finalmente, con el tiempo, se obtiene el respeto. Es sólo que consigues el respeto de, ya sabes, golpeando tu cabeza contra la pared, una y otra vez…he hecho un montón de discos. No estoy orgulloso de todos mis discos, he hecho algunos no muy buenos, al principio hice algunas grabaciones de las que no estoy muy orgulloso. Pero creo que he mejorado y mejoro y mejoro… … y “Hand.Cannot.Erase” es para mí…estoy muy orgulloso de este disco.

Es bonito, conseguir un poco de respeto de otros músicos y aficionados. Creo que lo más interesante es la percepción de este tipo de música, ya sea la que llamaste progresiva, realmente no me gusta esa palabra. La música rock conceptual, sin duda ha mejorado de forma positiva en los últimos diez años. Creo que eso me ayuda a conseguir el respeto también, porque yo he estado haciendo esto como sabes, más de 20 años y lo hacía cuando profundamente no estaba de moda. Y se empieza a poner de moda, quiero decir que no está de moda, pero está más de moda que antes. Y creo que lo que he estado haciendo durante tanto tiempo ahora la gente empieza a respetarlo. Y también estoy muy contento por haberme convertido como un puente en el camino entre las viejas generaciones, Yes, Jetrho Tull y unas nuevas generaciones, y creo que es una especie de posición única.

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Me gustan tus conciertos y el estado de comunión que creas con sus fans. Recuerdo el pasado 2013 en Madrid donde todo el mundo se puso de pie, cantando contigo tus canciones, en un Auditorio espectacular… ¿Lo recuerdas?

Sí, sí.

Espero que esta noche tengamos la misma experiencia.

Espero que sí. Mejor esta noche.

Bueno este es el final de la entrevista. Gracias por tu música, tu música me hace muy feliz, te deseo todo lo mejor.

Gracias. Bueno, muchas gracias. Estoy muy halagado. Quisiera enviar un saludo especial para Metal Symphony y sus lectores.

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Toni Marchante
Fotos entrevista: Susana Manzanares

ENGLISH VERSION

 Taking advantage of the stopover in Madrid of the tour that Steven Wilson is doing for Europe, on September 16th we talked with the British guru in a very interesting interview, where he gave us some scoop. Steven answered questions by Toni Marchante in a friendly, relaxed atmosphere, taking a look at their tour, their music, their projects and talked about their future. Susana Manzanares was commissioned to immortalize the moment and we also wanted to acknowledge the assistance of Guillermo Conde in the english transcription from the audio to the paper. This is what happened …

Toni Marchante
Photos: Susana Manzanares

Hi Steven how are you?

Fine, Thank you!.

Last night you start the European Hand.Cannot.Erase Tour in Lisbon. How was the experience?

It was wonderful. You know, always a little bit nervous of first show. Getting back into the swing, but it was a wonderful audience, we had a great show. It was really fun. We’re looking forward to it tonight.

In this tour your concerts are under “An evening with…” format. What can we see this afternoon?

Yes. It’s very visual experience. It’s as much about the film as it is about the music. it’s not just five guys walking on stage and playing instruments, it’s very immersive experience, quite about the sounds, the sound could be high or in front of you. A lot of film, the visual work illustrate the subject or the story behind the songs. So, I think, I like to think is very spectacular and memorable evening.

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In all your live performances you care not only for the music, it has more multimedia production elements in them….To what extent are these issues important for you?

Very important, because I grew up as interested in cinema and literature as I did in music. When I was discovering music, as a 14 year old boy or whatever, I was also discovering literature, I was discovering cinema. So for me the three things always were connected in my mind. So I couldn’t just make music, I would make music and see the pictures in my head and I will think of it in terms of a novel or a movie. And every time I make a record I think the record is like, is comparable, to writing a book or making a movie. It’s not just ten three minutes songs put together, it has a continuum, it has a flow, a sense of journey. The same you watch a movie or read a book, gradually the story unfolds. I always felt that music could contain the same complexity of emotions and ideas.

You take the essence of progressive 70s and bring it to the twenty-first century. You have rescued the iconic sounds and instruments of the 70s, for example the mellotron, which you explain in your last concert here in Madrid for the new generations, and combined them with new technologies. All this combined with your creativity has spectacular results. Moreover, each album is different. How do you do to keep that creative capacity and have unlimited ideas? How do you do that? It’s amazing!

I think the simple answer is keep listening to other music, keep watching movies, keep reading books, keep traveling, keep meeting people, keep having experiences. Keep been curious about the world. Now, the thing is, to pick up what you’ve said. You’re right, that my music comes from the tradition of 70s conceptual rock music. But I grew up in the 80s and all the music I grew up loving was the 80s music, not 70s progressive rock. I mean I grew up with bands like The Cure, Tears For Fears, Thompson Twins, Talk Talk and thats in my music too. And I think when you listen to my new album Hand.Cannot.Erase the audience, mainly rock audience, will hear all the elements of rock, but maybe what they don’t notice so often is that there’s a lot influence in there from electronic music, industrial music, from 80s pop and that’s in there too. And I like to think that’s what gives the music a uniqueness, is not just trying to be classic 70s. Maybe this album (Steven pointed at “The Raven that refused to sing” album) is more classical progressive album, but this was an exception really. All of my other records really have a much wider tradition of musical styles and different experiences. There’s a lot of me. This character is 50% my life and my autography. So, putting a lot of my own experience in this character.

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After this September European Tour, you will have in January and February 2016 the second part of this European Tour, finishing in Moscow. What is your idea after this? Work in your new record? or work in the DVD? For example the concert in the Royal Albert Hall in London I think is very interesting venue to record the DVD.

No, no. We will film the show at some point, but we won’t do it at the Royal Albert Hall. Too much pressure. Is enough pressure already with a hometown. No. Actually we haven’t announced yet but the tour will last until June. Up the moment we have announced till the end of February, but there are shows March, April, May, June, and then some festivals probably next summer. I’m starting to think now on the next project. One thing will happen soon is that there are about 4 or 5 songs that are leftovers from Hand.Cannot.Erase sessions, which didn’t quite fit. I always write more songs than I need. So I have 4 or 5 songs which are left which I’m very proud of. We can do an EP or a mini album or something, which could be like a companion to Hand.Cannot.Erase, and that’ll come out on January just before the tour. So there will be new music to play as well.

I want to know about other projects. But please never stop your solo career.

No, no. I won’t.

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The usual question, Porcupine Tree. In this moment Porcupine Tree is stopped for you cause you’re focus on your solo career.

I guess I see my solo career as the continuation of Porcupine Tree. Porcupine Tree, I was very much in control of the music, I sang, I played guitar, I just want to be more freedom. I want to play with different musicians. I want to explore some different musical styles. So for me the solo career has taken the place of Porcupine Tree. So there will be very little, I think there wouldn’t be a lot of reason to go back for me. But I’m not rolling it out, maybe one day will do another record. But I think it will be, it will have to be a side project to what now is my main, the solo project. The solo project is my main focus.

About Blackfield. I heard about it is possible some work with Alan Parson.

Aviv is making a record with Alan Parson, I was kind of wait for Blackfield because I was too busy. I’m helping, I’m playing some guitar whenever I’m available i go and play. But those two guys are making the record, and the tracks are terrific.

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Perfect, and how about the second album with Mikael Akerfeldt, Storm Corrosion, is it possible we have it?

Is possible, is possible. We both are really proud of the first record. We haven’t made any plans yet, cause he’s very busy. But I will be very optimistic that at some point we will get together and try do something else together. Maybe it will be something completely different, you know. Storm Corrosion was prog rock and next one maybe death metal record. I don’t think so, but you know, I mean anything is possible.

Last album of Mikael is a very progressive…

Yeah, I thing anything is possible when we get together.

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Other activities are the iconic Remixes. You remixed Yes, Jetrho Tull…I think there were albums you heard when you were a child and today with your knowledge you give them the sound that you think those albums should have.

Well, I try not to change the sound. I think what it is for me is just…well. The main reason to create remixes is to create the surround sound, because these albums were never mixed in surround sound before. The serial remixes is almost like a…incidental to that. I try to be very faithful but think there’s a clarity maybe, that we can get with modern technology just to make the music shine a bit more. My think was always I don’t really want to mess about with people’s memory you know. Cause I have that connection to those records too, I grew up with those records. So I’m not looking to change or improve. But sometimes you can get some clarity which some people don’t like, they say it’s too clear, you know, I like i when it was more muddy. I understand that too, you know. It’s mainly concern with the 5.1.

Ok, so what record would you like to mix?

Kate Bush She’s totally number one. She’s top of my list of people a really want.

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What is your next prog remix you have in mind?? I heard about Fragile from Yes…

I don’t really do progressive. Fragile from Yes, XTC” from Orange and Lemons, “Octopus” from Gentle Giant it´s a progressive classic, Jethro Tull we’re working through the catalogue we got up to 1976 the album “To old to rock and roll to young to die”. So next one will be “Sounds from the woods”. I think that’s pretty much it, it’s enough.

Yeah a lot of work. Can you tell me about your new compilation “Transcience”?

Yeah. Well it was my record company’s idea. They want to do a compilation for records. I took so long to do it, it’s to late for it. But they want to do a compilation and you know I’ve always been reluctant to do compilations. If you look, I mean, I’ve made a lot of records, fifty, sixty, I’ve never counted it. Most fans will have like five or six compilations, but for me they have enough compilations, because I don’t really like to compile the work and my initial reaction is “No,I don’t like compilations”. But then they said but what about if you took all of the songs in a compact size, accessible songs and create more like an introduction. So maybe you’re not interested in long complicated conceptual rock music. And i though it is an interesting idea, because I’m quite proud of my, you know, my long songs.

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Yes,I totally agree with you. It’s a good way to discover Steven Wilson.

Right!

What do you feel when you listen: Steven Wilson a “contemporary genius”, or you receive an Award, like recent Progressive Music Awards, or Steven Wilson the definitive cult rock star. I agree with those terms.

It’s flattering. listen of course is very flattering. I think a lot of the time, I think, is almost like if you something for as long I’ve been doing it. I mean, for a long time, is 25 five years now. If you do something for as long I’ve been doing it, eventually, you get respect. Is so much that you get respect for just, you know, hitting your head against the wall, one time and time again…. I’ve made a lot of records. I’m not proud of all my records, I’ve made some not very good records, in the early days I’ve made some records I’m not very proud of. But I think I’ve got better, and I got better, and got better…and Hand.Cannot.Erase is for me…, I’m very proud of this record. It’s nice that there are, get some respect from other musicians and fans. I think the most interesting is the perception of this kind of music, whether you called it progressive or I don’t really like that word. Conceptual rock music, has definitely got better, more positive in the past ten years. I think that helps me to get respect too, cause I’ve been doing it, you know, more than 20 years and I was doing it when it was deeply unfashionable. And it becomes more fashionable, I mean it’s not fashionable, but it is more fashionable. And I think that the fact I’ve been doing it so long now people begin to respect that. And also I’m very happy I’ve become like a bridge in the way between the old generations, the Yes, the Jetrho Tull and a newer generations, and I think is kind of a unique position.

Perfect. I like your shows and the state of communion you have with your fans. I remember last 2013 in Madrid where everybody stood up and was singing with you the songs in the spectacular Auditorium. Do you remember it?

I do, yes, yes.

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I hope tonight we have the same experience.

Hope so. Better tonight.

Well this is the end of the interview. Thank you very much. Thanks for your music, your music make me happy. I wish you the best!!

Thank you!. Well thank you very much. I’m very flattered. I would like to send a special greeting to Metal Symphony and its readers.

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