The Flower Kings es una de las bandas que ha contribuido al continuismo del rock progresivo enlazando el siglo XX con el XXI. Y al frente de la misma, su líder Roine Stolt, referente del progresivo escandinavo, que además de esta su banda, también forma parte del supergrupo Transatlantic y ha intervenido en muchos proyectos más, tanto en solitario como por ejemplo el mítico vocalista de Yes, Jon Anderson. The Flower Kings lanza al mercado este 30 de octubre su nuevo álbum “Islands”, por lo que nos hemos puesto en contacto con él para que nos cuente sobre “Islands” y muchísimas cosas más.

Toni Marchante / David Aresté
Traducción: Guillermo Conde

ENGLISH VERSION BELOW


MS: Hola, Roine. Gracias por tu tiempo. Es un placer hablar contigo en Metal Symphony.com en España. ¿Cómo estás?

RS: Estoy bien. Acabo de cenar y he tenido un par de entrevistas hoy, ya sabes, es esta época del año cuando tienes un nuevo disco. Tienes que hablar del disco. Está bien hablar hablar hablar hablar. Está bien. Está bien, todo va bien.

MS: Bien. fenomenal. Podríamos comenzar con este nuevo álbum Islands. Y lo que significa para un músico como tú con tu larga carrera para seguir publicando discos como Islands. Creo que es el número 18 en la discografía de The Flower Kings.

RS: Seguramente lo sepas mejor que yo. 18 suena como mucho, pero tal vez tengas razón. Si se cuentan los álbumes en directo y cosas por el estilo. Bueno, ¿que se siente? Cada disco es importante, ya sabes, y en particular en el momento en que haces el álbum, que estas como muy centrado en el álbum y las canciones y la producción y, por supuesto, tratar de hacer lo mejor de lo mejor en la medida de tus conocimientos en ese momento. Sin embargo, las cosas pueden cambiar con los años, así que si miras hacia atrás, si miras ciertos álbumes y dices me gusta ese más que éste. No me gustó ese mucho y luego hicimos ese otro álbum y me encanta. Así que, creo que lo que puedes hacer es, ser quien eres en ese momento y escribir las mejores canciones. Y hay tantas cosas a tu alrededor que dan forma a la música que sale de tu cabeza, sabes? Por lo tanto, algunas cosas no las puedes controlar e iniciar las que puedes controlar es un proceso continuo. Por supuesto, tratas de desarrollar tu estilo y tratas de no hacer a veces lo que has hecho antes, así que tratas de ser fresco y creativo y a veces miras lo que tienes y luego tratas de conseguir algo de lo que estás haciendo que estás haciendo bien, conoces al público e intentas poner un poco de eso también. Pero cada vez es diferente, así que tal vez ahora hemos publicado Islands, es un álbum del que todos estamos muy orgullosos y en conjunto supongo que es sólo otro álbum y con el tiempo veremos qué es este álbum, ya sabes en realidad.

MS: ¿Dirías que el sonido de este álbum sigue manteniendo la esencia de la banda?

RS: Creo que sí, pero también da unos pasos a un lado, porque esa era la intención que les dije a los chicos cuando hicimos este álbum. Quiero que miréis materiales que tengáis que suenen como The Flower Kings, pero también quiero que busquéis materiales que tengáis que no suene como The Flower Kings porque cuando tocamos juntos en The Flower Kings hacemos que ESTOS suenen un poco más como The Flower Kings y creo que podría ser un ángulo interesante. Sabes? empezar desde ese punto y tratar de tomar un poco de música que no suene necesariamente como The Flower Kings y luego lo tocamos a nuestro estilo. Así que creo que este álbum, probablemente más que cualquier otro álbum, tiene ese aspecto de intentar renovar el estilo, pero aún así permanecer dentro del estilo. Creo que es la mejor manera de describirlo.

MS: ¿Es un proceso fácil?

RS: Es…bueno, son las dos cosas. Creo que a veces lo es, porque tratas de ser muy espontáneo y natural al respecto y que fluya. Pero al mismo tiempo que creo que tienes, a un nivel más intelectual, tienes que pensar en ello y tienes que tratar de usar más tu intelecto para dar forma a la música en la dirección que quieres, ya sabes, hacia dónde te diriges, tienes que ser consciente de ello. Así que creo que en realidad lo es y no, una parte tiene que ser muy espontánea. Pero también tiene que haber algún tipo de proceso de pensamiento para ser consciente de lo que estás haciendo.

MS: De acuerdo, siguiendo con este nuevo álbum. ¿Qué significa Islands? ¿Y que podemos ver en la portada y el título del álbum?

RS: Bueno, quiero decir que el comienzo de todo fue que en realidad había una canción llamada Island que escribí no sé hace cuántos años, dos o cuatro. Era una canción instrumental para que esa canción cerrara el álbum y luego alguien de la banda dijo que es un buen título para el álbum. No estaba muy convencido de ello, para ser sincero, al principio, pero poco a poco me empezó a gustar la idea de Island y creo que cuando estás trabajando en un álbum a lo largo del tiempo, miras la letra y ves exactamente de qué estamos hablando. ¿Sobre qué estamos cantando? Y sentí que un poco de eso podría ser visto como si estuviéramos aislados, ya sabes, la palabra isla es algo así como… ¿cómo podría decirlo? Es como isla, aislamiento. Es la misma premisa, del mismo origen. Significa que algo está separado de otra cosa. Así que aislamiento e islas, y la isla se separa del continente mediante el agua.

Y eso es más o menos lo que hemos terminado haciendo todos. Quiero decir, primero tenemos un batería italiano en un país que fue el primero en cerrar en Europa, ya sabes, cuando la Covid era obvia, la gente estaba enfermando de Covid y acababa en el hospital y muriendo y todo. Así que Italia fue golpeada primero, creo que en Europa y luego te das cuenta de que la mayor parte de Europa y luego América del Norte, Estados Unidos, Canadá, América del Sur, grandes partes de Asia también fueron golpeadas por la Covid. Así que en todo el mundo la gente está ahora, y han estado durante el verano, aislados, incapaces de hacer las cosas que normalmente hacemos, ya sabes, ir a la playa o de compras, ir a restaurante o a un bar y tomar una copa, ciertas cosas que hacíamos que no podíamos hacer más. Y ese es el tipo de aislamiento que quería reflejar. Porque si quieres estar aislado de la gente eso está bien. Puedes ir al bosque y estar solo, sólo para escuchar el silencio. Eso no está mal. Pero ahora todos nos vimos obligados a estar aislados. Algunas personas ni siquiera podían ir a trabajar, y en cuanto a músicos, por supuesto que estábamos aislados. Eramos como un grupo de personas que ya no podían ir a conciertos. No podíamos tocar en salas. No podíamos viajar como solíamos, en los aeropuertos. Sabes, no pudimos ir a América, cerraron y no pudimos ir a ciertos lugares de Europa. Eso significa que muchos músicos de todo el mundo cerraron y básicamente tenían que quedarse en casa. Esperar algún tipo de información o mejores momentos, cuando esto termine. Así que bueno, yo diría que es algo que nos ha afectado a todos de una manera u otra, así que estos temas se colaron en este álbum en algunas de las letras y eso nos hizo pensar que tal vez el título Islands es un buen título para el álbum porque todos estamos aislados ahora. Estábamos aislados al grabarlo. Así que no pudimos estar juntos en el estudio. Tuvimos que enviar archivos a través de Internet. La batería se hizo en Italia, el bajo se hizo en Austria. El teclado se hizo en California, USA, y las guitarras y voces se hicieron en Suecia.

MS: El álbum también tiene músicos invitados ¿qué podrías decirnos de ellos?

RS: Bueno, solo esta Rob Townsend que es un saxofonista, normalmente con la banda de Steve Hackett… Rob Townsend es un saxofonista y flautista con quien hice una gira de un año cuando estaba de gira con Steve Hackett, por lo que diría generalmente o normalmente su trabajo es tocar el saxofón, la flauta, diferentes tipos de flautas y un poco de teclado con Steve Hackett. Y Rob me envió un correo un día y me dijo que se está aburriendo, ya sabes, me aburro ¿tienes algo sobre lo que pueda tocar? He visto que estas preparando un album. Y le dije claro ¿qué quieres tocar en el disco? Envíame cualquier cosa, dijo. Así que miré lo que teníamos y había una canción llamada Serpentine. Pensé que esta podría funcionar con un poco de saxofón soprano. Así que se lo envié y tocó el saxofón soprano. Y sí, ese es el invitado. Le dije que tocara lo que quisiera. No hay nada de lo que tengas que preocuparte, me preguntó dónde debería tocar o qué quería que tocase. Y yo dije, toca lo que quieras tocar. Y lo hizo y fue genial, por lo general funciona mejor, ya sabes cuando alguien sólo está tocando desde el corazón y coges lo que tienes y se pone en las canciones.

MS: Bien, sobre la composición del álbum de The Flower Kings y lo que es más importante para ti los conceptos a explicar, el número de canciones, complejidad, canciones muy progresivas. Todos sus álbumes suelen ser de más de una hora de duración, ¿verdad?

RS: Sí, estoy seguro, no lo he comprobado, pero si lo dices probablemente tengas razón. Bueno, lo más importante para mí es que me gusta lo que estoy tocando y me gusta la canción, me gusta la forma en que la estamos tocando. Para mí no importa si es una canción progresiva muy compleja o si es una canción simple porque me puede gustar todo. Me gustan algunas de las cosas más complejas que hemos hecho. Y también me gustan algunas de las cosas más simples que hemos hecho. Así que y luego lo mismo con otras bandas, no es como si sólo escuchara improvisaciones difíciles de King Crimson, ya sabes, me gusta eso pero también me gustan cosas muy simples. Podría ser cualquier cosa, desde The Eagles a McCartney o Paul Simon o cualquier canción buena que disfrute, es buena. No importa si es progresiva o fusión o jazz o música folk, así que en general me gusta mucho cualquier cosa con la que reaccione de una manera positiva por lo que podría ser algo como la improvisación como The torture never stops con Frank Zappa. Me encanta eso, pero también algunas con más estructura que hacen algunas bandas de fusión y cualquier vieja canción de Yes, ya sabes Steve Howe tocando la guitarra acústica, cosas así. Así que no es un estilo en particular, incluso si por supuesto se puede ver que en la música de The Flower Kings hay ciertos elementos que se pueden encontrar en muchos álbumes. Sí, tenemos de vez en cuando algunos riffs mas heavies pero no es que The Flower Kings sea una banda que tenga un montón de riffs heavies. Pero lo disfruto porque, sabes, vine de una época en la que Deep Purple eran geniales, y Led Zeppelin, ese tipo de bandas, pero hay tanta música que ha pasado por mis oídos a lo largo de los años. Y algo de música folk, de guitarra acústica y de música de sintetizador. Me encanta Vangelis, la mayoría de lo que Vangelis hace, ya sabes, en su estilo de música y sus álbumes de sintetizadores. Así que para mí, nunca hay ninguna barrera o impedimento a lo que me gustaría, ya sabes pop en algún lugar un collage de sonido súper complejo, incluso escucho The Beatles, el White Album y disfruté mucho, el número 9 (Revolución 9). La gente pensaba que era sólo una pérdida de tiempo. ¿Por qué lo hiciste? número nueve número nueve, pero lo disfruté. Me gustó y me gustaron algunas de las primeras canciones, ya sabes, que la gente pensaba que eran cosas locas.

MS: Sí, te pregunto porque veo que para The Flower Kings, componer un álbum es un ritual como una ceremonia de buenas composiciones, canciones muy largas y una muy gran portada de Roger Dean en este caso. ¿Qué significa para ti unirte a esa lista de grandes bandas que han colaborado con Roger?

RS: Bueno, quiero decir que en conjunto, por supuesto, es como si significara lo mismo que cuando hice el otro con Jon Anderson hace un par de años. Son personas que disfruto escuchando o admirando las obras de arte de Roger para Yes en álbumes como Topographic Oceans (Tales from Topographic Oceans) y Relayer y ese tipo de álbumes y luego tienes la oportunidad de usar su obra de arte en uno de tus álbumes. Es una especie de un punto de referencia, pero no era algo que se había planeado. Fue más bien algo que planteo la compañía discográfica, porque no teníamos nada, y dijeron que se podía probar con Roger Dean. Creemos que está disponible y puede que tenga algo nuevo que se puede utilizar y si lo tenemos al alcance en cuanto a los costos y la economía lo permite. Así que lo hicieron y Roger contactó conmigo. No tardó mucho, y se ofreció a hacer cosas sobre las que estaba trabajando en ese momento, y uno de sus trabajos se llamaba Island Ferry. Me gustaron los colores y la temática de la pintura. Así que le dije que si le parecía bien, me gustaba Island Ferry, en parte porque me gustó mucho la pintura y creo que si se sigue trabajando en ella, va a ser una gran portada de álbum. Pero también el hecho de que se titula Island Ferry, y nosotros tenemos una canción del disco que se llama Islands. Y estamos pensando en llamar al disco Islands. Así que todo encaja. Es casi como, por una extraña coincidencia, Roger estaba trabajando en una obra de arte que se llama Island Ferry y estábamos trabajando en un álbum que se llama Islands mmm, ese es el truco. Mágicamente, sucedió así.

MS: Hablando de la banda, Mirkko (DeMaio) en la batería y en los teclados Zach (Kamins) son los últimos integrantes tocando en Waiting for Miracles y repiten en Islands, ¿han sido unos grandes descubrimientos?

RS: Sí, y ambos se han unido de una manera diferente. Creo que primero, si mal no recuerdo, creo que primero Zach me envió un e-mail porque lo conocía de antes, cuando era un chaval, sabes, tenía unos 19 o 20 años, algo así. Me pidieron que produjera un álbum que hizo. Fue uno de esos chicos que hizo música para Guitar Hero, el juego sabes, así que hizo música para Guitar Hero y ganó un poco de dinero y quería hacer un álbum. Era un fan de The Flower Kings cuando tenía 20 años y me envió un correo electrónico y preguntó si quería producir un álbum y lo hice. Así que vinieron aquí a Suecia para grabar e hizo su álbum y luego nos mantuvimos en contacto a lo largo de los años. Cuando yo estaba en Los Angeles tocando con Steve Hackett, Zack vino al show. Y nos volvimos a ver. Hablamos un poco y luego creo que leyó en Internet algo como que The Flower Kings o Roine va a hacer una gira con canciones de Flower Kings, por América del Sur y Europa, pero la banda aún no está lista. Así que, se arriesgó y me envió un correo electrónico diciendo, en realidad toco el teclado también. Cuando grabé con él tocaba la guitarra, así que, me lo dijo y que conocía las canciones de The Flower Kings. Era un poco arrogante al respecto, sabes, en plan puedo tocar estas canciones. Bien, dije, pero no te he oído tocar el teclado. Tal vez puedas enviarme algo, puedes elegir una canción, una o dos canciones y unos 10 minutos de música, simplemente conecta tu teclado y toca un poco. Así puedo ver tus habilidades, ver si creo que realmente puedes hacerlo. Y lo hizo y sonaba fantástico. Así que dije, wow, estaba un poco sorprendido, todos los sonidos estaban allí y tocaba muy bien. Así que así se unío. Y Mirkko, era alguien a quien había conocido en Facebook porque, creo que era un fan de Transatlantic y nos escribímos par de veces por correo y escuché sus demos de batería por internet y pensé: aquí hay un muy buen bateria, sabes. Y no recuerdo si me puse en contacto con él o tal vez me contactó él, en realidad, le dije lo mismo. ¿Puedes tocar algunas canciones de The Flower Kings? Porque sé que tocas la batería, pero no sé si puedes tocar la música de The Flower Kings. Así que me envió canciones y sonaba genial. Lo bueno es que conocía a Zack de antes y trabajamos juntos durante una semana o 10 días y es un tío súper agradable, pero no había conocido a Mirkko. Así que hicimos esta primera gira que hicimos juntos en Sudamérica y después de unos días, se notaba. La química en la banda estaba muy bien equilibrada, ya sabes, así que cuando tienes esa sensación, sabes que esta banda es muy estable y equilibrada y nadie se está volviendo loco. Todo encajaba, probablemente podríamos construir sobre esto y podemos hacer la gira europea y tal vez incluso podamos hacer un álbum juntos, que hicimos el año pasado y este año hemos hecho otro. Así que es un proceso y creo que, por lo que puedo ver, parece que todo el mundo está encajando perfectamente y en el lugar correcto, donde se supone que deben estar.

MS: Estabas hablando de Transatlantic. Sabemos que se ha grabado un nuevo álbum, pero la situación global de la pandemia puede estar retrasando su lanzamiento ¿sabes algo sobre la fecha de lanzamiento?

RS: No sé ninguna fecha exacta de lanzamiento. Sé que la gente probablemente está mirando, supongo, esto es sólo una suposición. No sé los detalles, pero supongo que a finales de febrero tal vez a principios de marzo del próximo año. Creo que parece realista, en este momento el álbum se está mezclando así que hmm, pero hay un montón de otras cosas como el arte, el desarrollo, ya sabes, para la prensa y todo eso. Encontrar un buen momento dentro de Inside Out y los planes de lanzamiento de Sony, tiene que encajar bien. Pero mi conjetura es a finales de febrero o principios de marzo.

MS: ¿Y qué puedes decirnos sobre el nuevo álbum, el sonido, el estilo?

RS: Bueno, sobre el álbum de Transatlantic puedo decir básicamente nada. No, porque conozco el título, pero puedo decir que conozco las canciones y la estructura y probablemente la portada. Pero todavía no puedo decir nada porque ningun podemos decir nada por ahora, desafortunadamente, así que teneís que esperar un poco ¿de acuerdo?

MS: Siguiendo con tus otros proyectos como fue la experiencia con Jon Anderson ex-cantante de Yes, y ¿cómo se puso en contacto con él?

RS: Bueno, es una larga historia. De hecho. Creo que probablemente toqué en una demo que hizo hace 10 años. Alguien, como un amigo común, hizo algo y yo sólo toqué, pero en realidad no resultó en nada como un álbum o algo así. Y creo que luego, dejame pensar. Entonces. Había una cosa de cruceros, sabes, que sucedió hace unos cinco o seis años y yo estaba tocando con Transatlantic en este crucero, Y a alguien se le ocurrió la idea de que Transatlantic debería hacer, para el Finale, tocar música de Transatlanic y luego hacer como una hora de música de Yes junto con Jon Anderson. Él accedió y la única oportunidad que tuvimos para ensayar fue en realidad en el barco. Así que ensayamos el espectáculo durante unas dos horas y media, tres horas. Pero salió bastante bien en realidad. Así que practicamos un montón, estuve creo que semanas y semanas practicando en casa para aprender cosas como The revealing science of God,que es una música intrincada, ya sabes, tocando la guitarra, porque lo que Steve Howe está tocando no es la estructura, no es obvio todo el tiempo. No es fácil de hacer, pero he oído este álbum durante mucho tiempo. Así que para mí, la mitad del truco, en realidad, era conocer las canciones y luego, por supuesto, hice algunos ensayos y nos preguntaron en el barco y fue bastante bien, creo. Cuando lo hicimos, nos llevamos muy bien. Me parece que la compañía discográfica me dijo, pensamos que deberías hacer algo junto con Jon porque no hay mucha gente que pueda hacer algo con John y entender la forma en que está pensando la música y él no está en Yes, y probablemente eres una de las personas que llevan las ideas de Yes, su estilo de música de una buena forma. Y me propusieron eso y dije que, sí, por supuesto, estaré realmente interesado en hacerlo. Pero no estoy seguro de si Jon está interesado. En un par de días le enviaron un correo electrónico y al cabo de un par de horas empezó a enviarme música sin ningún tipo de acuerdo de que realmente haríamos un álbum. Era mas bien en plan, vamos a probar canciones y ver a dónde va e iba bien en todo. Así que nos pusimos a enviar archivos de ida y vuelta y desarrollando ideas de canciones, ya sabes, y tratando de simplemente desarrollar las ideas de dónde fuera que viniesen. A veces cosas muy simples, en algo que era el álbum que quería escuchar de Jon, así que algo entre Olias of Sunhillow y algunas de las cosas más comerciales que hizo, ya sabes como City of Angels (In the City of Angels) o, Change we must, ese tipo de álbumes y añadir esas cosas que hizo en Vangelis. Así que al final, sí, llevó un tiempo, tal vez dos años, donde yo estaba de gira con Steve Hackett y creo que Jon comenzó a hacer shows con Trevor Rabin y Rick Wakeman, ya sabes tocando música de Yes, y al final, terminamos el álbum y fue lanzado por Inside Out.

MS: ¿Hay alguna posibilidad de tener una nueva colaboración en el futuro con Jon?

RS: Totalmente. De hecho, estuve en contacto con él ayer mismo. De acuerdo, te envío algunas cosas que estaban por ahí y no he tenido tiempo de desarrollar, me dijo Jon. Y mientras tanto, hizo 1000 Hands y lo lanzó, así que estamos a medio camino del próximo álbum. Bueno, eso serán como 55 minutos o una hora de música. Creo que al menos 30 minutos de estos son muy buena música, e incluso hay una o dos canciones que escribió junto con su hijo. Y es buena música, buenas melodías, muy inspirador y muy típico de Jon. Creo que en la línea de Olias of Sunhillow y algo de la música de Yes que hizo en los primeros días. Así que creo que es sólo una cuestión de encontrar el momento, pero creo que probablemente, ahora es el momento debido a todo el cierre, ya sabes con la covid. Él no puede hacer una gira y yo no puedo hacer una gira. Y tenemos tiempo así que probablemente está destinado a suceder ahora, creo que sí.

MS: De acuerdo, y finalmente si la covid disminuye, tus planes serían salir de gira con Flower Kings, ¿verdad?

RS: Sí. Quiero decir, hacer giras en general, si es The Flower Kings o Transatlantic todos estamos ansisos y creo que en particular los miembros más jóvenes de mi banda, como Zack Mirkko. Están sentados en casa y se mueren por salir a toca, ya sabes, hacer las giras de nuevo. A mi también me encanta hacer giras, ya sabes, me encanta viajar y ver diferentes lugares e ir a lugares que no he estado antes y conocer al público y todo eso. Así que creo que es bueno estar en el estudio es bueno trabajar en cosas, pero es unidimensional en cierto modo. Así que una vez que te levantas y subes a un escenario y ejecutas la música en ese momento, ya sabes, es como los músicos que pueden hacer eso, es algo genial estar en el escenario. Creo que estos son los verdaderos músicos y queremos estar en ese grupo de personas si sabes lo que quiero decir, queremos ser una banda que realmente pueda tocar. La vida. Así que sí, lo estamos deseando.

MS: Bueno, hemos llegado al final de la entrevista si quieres comentar algo a tus seguidores españoles.

RS: Bueno, no sé. Quiero decir, probablemente digo lo mismo que dije a tantos otros. Confiad en los doctores. Quédense en casa. Bueno, necesitas quedarte en casa y mantener la distancia y todo eso. Sabes, creo que tenemos que escuchar a los expertos, ellos saben cuando es seguro estar fuera e ir a restaurantes, a la escuela y a trabajar o lo que sea, hacer deporte y todo eso. Creo que es un momento difícil para todos nosotros, pero creo que lo superaremos, ya sabes, y espero que todos estemos aquí al final.

MS: De acuerdo. Gracias por tu tiempo y buena suerte con Islands. Muchísimas gracias.

RS.:Muchísimas gracias.

Toni Marchante / David Aresté
Traducción: Guillermo Conde

ENGLISH VERSION

MS: Hello, Roine. Thanks for your time. And it’s a pleasure to talk to you in Metal Symphony.com in Spain. How are you?

RS: I’m fine. I just had my evening meal and I’ve been through a couple of interviews today, you know, and it’s that kind of time or this time of year when you have a new album. You have to talk about it. Okay talking, talking, talking, talking. It’s okay. It’s okay, so good.

MS: Okay. That’s right. That’s great. And we could start with this new album Islands. And what does it mean for a musician like you, with your long career to keep releasing records like this Islands. I think that it’s number 18th in The Flower Kings discography.

RS: See, you probably know better than me. 18 sounds like a lot, but maybe you were right. If you count the live albums and stuff like that. Well, what does it feel like? every single album is important, you know, and in particular at the time you do the album, you are like very focused on the album and the songs of the production and, of course, you try to do your very very best to the best of your understanding at the time. However, things can change over years, so if you look back, if you look at certain albums and say, I like that one, better tan, I like that one better, and this one. I didn’t like that much and then we made that album and that one I love it. So, I think all you can do is just be who you are at a certain time and write the best songs. And there’s so much happening around you that sort of shape the music that’s coming out of your head, you know. So, some things you can’t control and start the things you can control and it’s an ongoing process. Of course, you know, you try to develop your style and you try to sometimes do not what you have done before so you try to be fresh and creative and sometimes you look at what you have and then you try to sort of get some of whatever you are doing that you’re doing right, you know the audience like try to do a little bit of that too. But it’s different every time so maybe now we have Islands out. It’s an album that we’re all really proud of and in the big picture. I suppose it’s just another album and over time. We will see what this album is, you know in reality.

MS: Would you say that the sound of this album still maintains your band essence?

RS: I think it does. I think it does but it also take a few steps on the side and because that was the intention that’s what I told the guys that when we do this album. I want you to look for materials that you have that sounds like The Flower Kings, but I also want you to look for material that you have that doesn’t sound like The Flower Kings because when we played together at The Flower Kings we will sort of bend it to sound a little bit more like The Flower Kings and I think that could be an interesting angle, you know to start from that point and try to take some music that’s not necessarily sounded like The Flower Kings and then we played our way. So I think this álbum, probably more than any other álbum, has that aspect of trying to renew the style, but still staying within the style. I think that’s the best way I can describe it.

MS: Is it an easy process?

RS: It’s…well, it’s both. I think it’s sometimes it is because you you just try to be very spontaneous and natural about it and it goes whatever way you want to go. But the same time I think you have on a more like an intellectual level you have to just think about it and you have to you know, try to use more your intellect to shape the music on the direction that you wanna do with, you know, the way you’re heading, you have to be aware of it. So I think it’s actually both some of it has to be very spontaneous. But there has to be also some kind of thought process going on to be aware of what you’re doing.

MS: Yeah. Okay following with this new album. What is the meaning of this Islands? And that we can see on the cover and the title of the album?

RS: Well, I mean the start of everything was that there actually was a song called Island that I wrote I don’t know how many two three or four years ago. It was a instrumental song so that that song ended up on the album and then someone in the band said that’s kind of a good title for the album. And I wasn’t too convinced about that, to be honest, in the beginning but I gradually over time starting to like the idea of Island and I think that when you’re working on an album over time, you look at the lyrics and you see what exactly all these what are we talking about? What are we singing about? And I just felt like quite a bit of it actually could be viewed like we’re isolated, you know, the word island is kind of… how should I put it? It’s like Island isolation. It’s like this the same premises from the same origin. It means that something is separated from something else. So isolation and islands and island is separated from the from the from the country with water in between.

And that’s pretty much what we ended up doing all of us. I mean first, we have Italian drummer and he was in a country where they first shut down in Europe, you know, when the Covid was obvious, people were getting these Covid thing and ended up in hospital and dying and everything. So Italy was struck first, I think in Europe and then you realize that most of Europe and then North America, USA, Canada, South America, big parts of Asia were struck by by covid too. So all around the world people are now, and have been during the summer, isolated unable to do the things we normally do, you know, could be go to the beach or go shopping or go to restaurant or go to a bar and have a drink, certain things that we did we couldn’t do anymore. And that’s the type of isolation that I wanted because if you want to be isolated from people that’s fine. Now you want to go into the woods and be alone just to hear the silence. That’s fine. But now we were all forced to be isolated. We couldn’t some people couldn’t couldn’t even go to work, you know, and as far as musicians, of course we were. We were like one group of people that couldn’t go to concerts anymore. We couldn’t play clubs. We couldn’t travel the way we did on airports. You know, we were just not able to go to America, you know, they shut down and we couldn’t go to certain places in Europe. So that means a whole lot of musicians around the world were shut down and basically have to stay home, you know. Wait for some kind of information or better times, you know, when you when this is over. So it’s well, I would say it’s something that affected all of us in one way or another, you know, so these themes are they sort of crept into this album in some of the lyrics and that made us think that maybe the title island is a good title for the album because we’re all isolated that at this point. We were actually isolated when recording it. So we couldn’t be in the studio together. We had to send files back and forth through the internet. Drumming was done in Italy, the bass playing was done in Austria. The keyboard playing was done in California USA and the guitars and vocals were done in Sweden.

MS: The album has guest musicians too and what could you tell us about them?

RS: Well, for this album is just Rob Townsend who is a wind player, saxophone player normally with Steve Hackett’s band. Rob Townsend is a saxophone and flute player that I toured with one year when I was touring with Steve Hackett, so he is generally I would say or normally day time job is to play saxophone, flute, different kinds of flutes and some keyboard with Steve Hackett. And Rob just mailed me one day and said it’s getting boring here, you know, it’s getting boring and do you have anything I can play on. I saw that you making an álbum, and I said sure what do you want to play on it? Send me anything, he said. So I just looked at what we had and then there was one song called Serpentine. I thought well this one could maybe do with a little bit of soprano saxophone. So I just sent it over to him and he played soprano saxophone. And yeah, that’s the interesting guest spot. I said to him play whatever you want. There’s nothing you need to worry about; because he asked should I play where you want me to play or what do you want me to play? And I said, you play whatever you wanna play. And he did and it was great that usually works best, you know, when someone just playing from the heart and you take whatever you get and implemented into the songs.

MS: Knowing about from the composition about The Flower Kings album and what is most important to you the concepts to explain, the number of songs are very complex a very prog songs because all of your albums are over an hour long, right?

RS:Yeah, I’m sure they are I haven’t checked but if you say so you are probably right. Well, the most important thing for me personally is that I like what I’m playing and I like the song, I like the way we are playing it and to me it really doesn’t matter if it’s a very complex prog song or if it’s a simple song because I can like everything. I like some of the more complex stuff we have done. And I also like some of the more simple stuff we have done. So and then the same thing with other bands, it’s not like I only listen to King Crimson difficult improvising stuff, you know, I like that but I also like very simple stuff, you know could be anything from The Eagles to McCartney or Paul Simon or you know, whatever a good song that I enjoy is good. Doesn’t matter if it’s prog or if it’s fusion or jazz or folk music, so In the big picture. I very much like anything that I react on, you know in a positive way so it could be something just like the improvising like, whatever The torture never stops with Frank Zappa. I love that, you know, but also like some of the more structure stuff that some fusion bands do and whatever old Yes songs, you know Steve Howe playing acoustic guitar stuff like that. So it’s not one particular style, even if of course you can see the music of The Flower Kings there’s certain elements that you can find in many albums. Yeah, we do have every now and then some more like heavy riffing but it’s not like The Flower Kings as a band had lots of heavy riffing but I do enjoy it because you know, I came from a time when Deep Purple was great, and Led Zeppelin those type of bands, you know, but there’s so much music that passed through my ears over the years. And some folk music and some acoustic guitar picking and some synthesizer music. I love what Vangelis, most of what Vangelis does, you know, on his field music and he’s synthesizer albums. So for me,there’s never any barrier or any stop to what I would like, you know pop somewhere super complex sound collage, you know, I even listen to The Beatles White Album I enjoyed very much the number 9 (Revolution 9). People thought it was just a waste of time. Why did you do this? number nine number nine, but I enjoyed it. I liked it and I liked some of the early tracks, you know, that people thought was just crazy stuff.

MS: Yeah, I asked you because I see that The Flower Kings, maybe to compose a Flower Kings’ album is a ritual like as a ceremony good compositions, long long songs and a very a very great cover by Roger Dean in this case. What does it mean for you to join that list of great bands that have collaborated with Roger?

RS: Well, I mean in the big picture of course, it’s like I mean just the same same thing as when I made the other we Jon Anderson a couple of years ago, it’s some some people that I enjoyed listening to or looking at Roger’s artwork for Yes on albums like Topographic Oceans (Tales from Topographic Oceans) and Relayer and those kind of albums and then you get a chance to actually use his artwork for one of your albums. It’s kind of a landmark but it wasn’t something that was planned. It was more like the record company said, because we didn’t have anything so they said we can always check with Roger Dean. You know, I think he’s available and maybe have something new, you know that you can use and if it’s within reach as far as the cost and economics of it, so they did and he came back to me. It didn’t take long, you know, and he offered to do things that he was working on it at the time and one of them was actually called Island Ferry and I like the colors and the theme of that painting So I said If it’s okay, I’d like to go with the Island Ferry partly because I really liked the painting and I think if you keep working on it, it’s going to be really great album cover. But also the fact that you call it Island Ferry because there we have a song on the album that’s called Islands. And we’re thinking of calling the album Islands. So it all makes sense. It’s not almost like a you know, by mysterious coincidence, you know, he was working on some artwork that was called Island Ferry and we were working on an álbum that’s called because Islands mmm, so, I think that’s a trick. Kind of magic that it happened that way.

MS: Talking about the band Mirkko (DeMaio) on drums and Zach (Kamins) keyboards are the last Kings playing in waiting for Miracles (Waiting for Miracles) and repeat in these Islands, have these both been too great discoveries?

RS: Yeah, and it’s, they both came in kind of a different way. I think first if I remember right. I think first I think Zach actually sent me an e-mail because I knew him from before when he was a kid, you know, it was whatever 19 or 20 or something like that. I was asked to produce an album he did. It was one of those guys who made music for Guitar Hero the game, you know, so he did music for Guitar Hero and he earn the bit of money on that and he wanted to make an album and it was a fan of The Flower Kings when he was 20 and so he sent me an email and asked me if I wanted to produce an album and I did, so they came here to Sweden to record and he did his album Etc and then we kept in contact over the years and when I was in Los Angeles playing with Steve Hackett, Zack came to the show. Oh and we met again. We talked a little bit and and then I think he read on the internet something like the Flower Kings or Roine is going out playing Flower Kings songs, you know, in South America and Europe and but the band isn’t set yet. So it maybe he just took a chance, you know and sent me an email saying, I actually play keyboard too because when I recorded with he was playing guitar, so, he said I and I know flower King songs. He said he was kind of cocky about it, you know as the I can play these songs. Okay. I said, but I haven’t heard you play keyboard. Maybe you can send me you can pick a song, pick one song or two songs and some 10 minutes of music and and just hook up your keyboard a play a Little bit to it. And then I can see your skills, see if I think that you actually can do it. And he did and it sounded fantastic. So I said, oh I was I was little bit shocked, you know, all the right sounds were there and he’s playing was good. So he came in that way. And then Mirkko was someone who I thought I had met kind of on Facebook because he, I think is he was a fan of Transatlantic and we were mailing back and forth a couple of times and I listened to his drums demos online and I thought is and here’s a really good drummer, you know. And I can’t remember if I contacted him or maybe he contacted me actually and you know, I said the same thing. Can you play a few Flower Kings songs because I know you can play the drums, but I don’t know if you can play Flower Kings’ music so he sent me stuff and it sounded great and I don’t think the good thing is well Zack I knew Zack from before and we work together for a week or 10 days and he’s a super nice. Guy, but I hadn’t met Mirkko. So we did this his first tour we did together was in South America and after a few days, you could feel it. The chemistry in the band was really well-balanced, you know, so when you get that feeling, you know, this band is very stable and well balanced and no one is going crazy. It just felt like okay, we could probably build on this, you know, and we can do the European tour and maybe we can even do an album together which we did last year and now we did another one this year. So it’s an ongoing thing and I think as far as I can see Seems like everyone is fitting in perfectly and in the right place where they’re supposed to be.

MS: You were talking about Transatlantic. We know that you have recorded a new album, but the global situation of pandemic may be delaying its release and do you know something about release date?

RS: I don’t know any exact release dates. I know people are probably looking at I would guess this is just a guessing. I don’t know the details, but I’m guessing that some time end of February maybe beginning of March next year. I think that looks realistic as it is now the the album is being mixed right now so hmm, but there’s lots of other stuff like artwork all the build-up, you know for press and all that. So I think and finding a good time within Inside Out and Sony’s release schedules, it just has to fit in you know, in a good way, but my guess is end of February beginning of March.

MS: Okay, and what can you tell us about the new album, the sound, the style?

RS: Well, I can tell about the Transatlantic álbum, basically nothing. No because I know the title, but I can tell it I know the songs and the structure of it and I probably know the artwork. But I can really say anything yet because we’re all sealed for now, unfortunately, so you just you have to wait for a while, okay?

MS: Following with your other projects like how was the experience with Jon Anderson former singer of Yes, and how did you get in touch with him?

RS: Well, it’s a long story. Actually. I think I probably played on something like a demo. It did 10 years ago. Someone like a mutual friend did something and I just played on it, you know, but it didn’t really turn out to anything like an album or anything like that and then I think let me see. Then. There was this cruise ship thing, you know that happened some five years ago or six years ago and I was playing with Transatlantic on this cruise ship and someone came up the idea that Transatlantic should do like for the Finale play Transatlantic music and then do like one hour of Yes music together with Jon Anderson, which he agreed to do, the only chance we had to rehearse it was actually on the boat. So we rehearse the show for about maybe two and a half hours three hours. But it turned out pretty good actually. So we have a lots of practicing I did I think weeks and weeks of practicing at home to learn things like through The revealing science of God, which is kind of intricate music, you know and guitar playing because what Steve Howe is playing is not It’s like more like the structure is not even it’s not like obvious all the time. It’s not easy to do but I’ve heard this album for a long long long long time. So for me, it was half of the trick was actually knowing the songs and then of course I did some rehearsing and then we were asked on the boat and he went pretty well I think. When we did that we got along great. I think that the record company said to me that we think that you should do something together with Jon because there are not many people that could do something with John and understand the way he’s thinking music now and he’s not in Yes, and you’re probably one of the people that sort of carry the ideas of Yes, so their style of music I think in a good way so they proposed that and I said, yeah, of course, I’ll be really be interested in doing that. But I’m not sure if Jon is interested and I think it took maybe a day or two they sent an email to him and until within a couple of hours and it’s like Jon started sending me music without any sort of agreement that we actually would do an album. What’s more like well, let’s try to songs and see where it goes and and it did it went well in all, so we got into some kind of sending files back and forth and developing song ideas, you know, and I try to, you know, just develop the ideas whatever they were coming from. Sometimes very simple stuff, into something that was the album that I wanted to hear from Jon, so something in between whatever Olias of Sunhillow and some of the more commercial stuff things he did, you know like City of Angels (In the City of Angels) or can’t remember now, Change we must, those kind of albums and put this stuff you did Vangelis. So in the end, yeah, It took some time we where for maybe two years. I was away on a tour with Steve Hackett in between and I think he did even start doing shows with Trevor Rabin and Rick Wakeman, you know playing Yes music and in the end, we got to finish the album and have it released by Inside Out.

MS: Is there any possibility to have a new collaboration in the future with Jon?

RS: Absolutely. Actually, I was I was actually in contact with him yesterday. Okay, I’m sending a little bit of stuff that just being lying around there and I haven’t had time to develop it. And in the meantime, he did 1000 Hands and released it and so we’re sort of half ways on the next album. Well, that’s maybe even like 55 minutes or an hour of music. I think at least 30 minutes of these are really good music and there’s even one or two songs he wrote together with his son. And it’s good music, good Melodies and uplifting and very typical Jon. I think in the line of the lines of Olias of Sunhillowand some of the Yes music he did in in the early days. And so I think it’s just a question of finding the time but I think probably now is the time because of all the shutdown, you know with covid and he cannot tour and I cannot tour. And we do have time so so it’s is probably meant to be to happen now, I think yeah.

MS: Okay, and finally if the covid goes down your plans would be tour with Flower Kings, right?

RS: Yeah. I mean, I’ve been touring in general if it’s Flower Kings or Transatlantic we’re all looking forward to it and I think in particular the younger members of my band in, like Zack Mirkko. They’re just sitting at home and just dying to get out and play, you know, do the touring again. And I love touring too, you know, I love traveling and I love seeing different places and I love going to places I haven’t been before and meeting the audience and all that. So I think it’s good to be in the studio it’s good to work on stuff, but it’s one-dimensional in a way. So once you get up and play get up on a stage and actually execute the music there and then, you know, it’s like musicians that can do that some great on stage. I think these are the real musicians and we we want to be in that group of people if you know what I mean, we wanna be a band that actually can play. You see life. So yeah, we’re waiting for it.

MS: Well, we have reached the end of the interview if you want to comment something to your Spanish fan.

RS: Hey, I don’t know. I mean I probably say the same thing as I said too many others. It’s just like trust the doctors. Stay home. Well you need to stay home and keep the distance and all that? You know, I think we got to listen to the experts and they know when it’s safe to be out and about and go to restaurants and go to school and to job or whatever, doing sports and all that. I think it’s a difficult time for all of us, but I think we will get through it, you know, and hopefully we will all be here in the end.

MS: Okay. Thanks for your time and good luck with this Islands.

RS: Yeah, thank you so much. Thank you so much. Bye bye.

Toni Marchante / David Aresté
Traducción: Guillermo Conde